آوریل 10 2002

گزارش عملكرد بخش بين الملل جشنواره‌ ی كاريكاتور دانشجويی تبعيض

دسته: طرح،فرهنگadmin @ 5:43 ب.ظ

از اينجانب گزارش عملكرد بخش بين الملل جشنواره براي انتشار در بولتن در خواست شده بود. از آنجا كه چنين دپارتماني عملا وجود نداشت بهتر آن ديدم كه گزارش عملكرد خودم را ارائه دهم.

بخش بين الملل

هنگامي كه بحث بين المللي شدن جشنواره ی كاريكاتور تبعيض مطرح شد، با نگاهي اميدوارتر از اينكه هست به آينده نگاه مي كرديم. چند تجربه ي بين المللي دانشجويي در خاطرمان بود (منظور جشنواره هاي دانشجويي است كه مثل ما دوست داشتند بين المللي باشند ولي…). با عبرت از اين تجربه هاي ناكام بود كه پا به ميدان گذاشتيم. جشنواره اي كه نام بين المللي را يدك مي كشد،‌ مسؤوليت سنگين تري دارد و دست كم اسم دهان پر كن تري. به هر حال اسم بين الملل كلاس كار را بالا مي برد و كيست كه اين را نداند. اكنون كه جشنواره دوران پاياني خود را سپري مي كند، من نيز مثل هر بيننده ي بي طرف نمره ي قبول به بخش بين الملل نمي دهم. فقط نكات زير را يادآور مي شوم

۱. ما خيلي دوست داشتيم كه فراخوان ها و فرم هاي مان را مثل بقيه ي جشنواره ها دست كم براي دوستان خارجي مان پست كنيم، ولي پول نداشتيم.

۲. ماهنامه ي كيهان كاريكاتور كه بيشتر شمارگان آن در خارج ايران توزيع مي شود ، اميد خوبي براي صدور پيام ضد تبعيضي ما به آن سوي مرزها بود. به هر حال تلاش زيادي كرديم كه پشت جلد دويست هزار توماني اين نشريه را از آن خود كنيم، ولي مي دانيد كه…

۳. تصميم گرفتيم سايت اينترنتي براي جشنواره طراحي كنيم. يك سايت سه زبانه (فارسي، انگليسي، عربي) كه اگر هنرمند اجنبي هم وارد شد كه زبان آدميزاد نمي دانست، بتواند پيام مقدس ما را دريافت كند. بگذريم كه پيگيري تهيه و ترجمه ی مطالب آن را هم بايد طراح سايت بر عهده گيرد. اين كار را هم كرديم. فقط نفهميديم كه چرا وقتي خواستيم پول ناقابل آن (ثلث ارزش واقعي سايت) را به نفع هزينه هاي جشنواره دريافت كنيم، برگه ي قراردادمان گم شد. البته گفتند علت مفقود شدن برگه كزايي اين بوده كه طراح سايت خارج از دانشگاه هنر تحصيل مي كرده و ما خودمان طراح هاي بهتري داريم.

۴. عصر اطلاعات است. اينترنت هم كه هزينه اي ندارد (البته اگر رمز عبور تان را رفقايتان تأمين كنند). ما فهرستي از ۴۰۰۰ كاريكاتوريست دانشجوي خارجي تهيه كرديم و با همه ي آنها مكاتبه نموديم. نشاني سايت را داديم كه برويد و بخوانيد و ببينيد كه ما دست به چه حركت فرهنگي عريض و طويلي در يكي از كشورهاي جهان سوم زده ايم كه مدت ها است از بازي جهاني كنار رفته است. حتا فرم شركت آنلاین را هم به سه زبان در سايت قرار داديم كه علاقه مندان از طريق وب به طريقه ي الكترونيكي در جشنواره شركت كنند. ولي خوب تحويل مان نگرفتند. نمي دانم از خوشنامي كشورمان است يا چيز ديگري. فقط مي دانم كه هنوز براي يك كاريكاتوريست در دست داشتن فرم كاغذي از مقدمات شركت در جشنواره است.

۵. از حق نگذريم. جشنواره ي ما موضوع خاص داشت والا هركس كه دستي به قلم برده بود براي ما كار مي فرستاد. حداقل ما اطمينان داريم كه بيشتر شركت كنندگان براي تبعيض كار كرده اند.

۶. كاريكاتوريست بزرگ ترك (Eray Ozbek) را هم با پيگيري دلسوزانه سركار خانم امير علايي به ميهنمان دعوت كرديم. در اين مورد مي توانم بگويم كه علي رغم همه ي مشكلات همه چيز به خوبي انجام شد. حضور او به عنوان رييس هيأت داوران نقطه ي قوت جشنواره ي ما بود. به هرحال او را هم در دود و دم تهران گردانديم و الان هم كه به تركيه باز گشته است، دلمان برايش تنگ شده…

۷. و آخر سر تنها دو شركت كننده‌ي بين المللي داشتيم يكي از اوكراين و يكي از تركيه. دستشان درد نكند،‌ مرام ريختند،‌ قلم فرسايي كردند و آبروي ما را خريدند.

ما از قبلي ها عبرت نگرفتيم. شما بخوانيد و عبرت بگيريد.

يكي از فعاليت هاي تبعيض آميز ديگر ما سه‌بعدي‌سازي آثار حجمي با استفاده از تكنيك آناگليف (Anaglyph) بود. پس از آنكه امكان ساختن تيزر سه بعدي مهيا نشد، به اتفاق اقدام به عكسبرداري سه بعدي از آثار حجمي (عكس برداري از دو نما) نموديم كه تا كنون به اين صورت در كشور ما تجربه نشده بود. در اينجا هم به جا است كه زحمات عكاس هنرمند جشنواره كمال سپاس را به جاي آورم. ما حصل تلاش ما تا هفته ي ديگر بر روي سايت قرار خواهد گرفت. كساني كه مي خواهند آثار حجمي را به صورت سه بعدي ببينند، بايد عينك هاي ويژه ي آناگليف را به چشم بزنند. اين عينك ها ساختار بسيار ساده اي دارند،‌كافي است چشمي چپ شان سرخ و چشمي راست شان سبز رنگ باشد. اين تجربه را با دو طلق يا شيشه ي رنگي معمولي هم مي توانيد بيازماييد.

سايت اينترنتي تبعيض

چنانكه شرحش رفت پايگاه وب سه زبانه اي در اينترنت طراحي كرديم. ساختار طراحي بر مبنايي است كه هر اطلاعاتي كه در سايت قرار مي گيرد، دقيقا به هر سه زبان فارسي،‌ انگليسي و عربي در دسترس باشد. فراخوان جشنواره، گاهشمار، اخبار،‌ رسيد آثار، داوري، معرفي جشنواره و اعضاي دبيرخانه، ياريگران، فرم شركت الكترونيك، تصوير آثار دوبعدي و حجم طنز راه يافته به بخش نمايشگاه،‌ آثار منتخب و … از اطلاعاتي هستند كه مرتب در سايت اينترنتي قرار داده شد. اين بخش از اين جهت حائز اهميت است كه مجموع بازديدكنندگان سايت (بيش از ۱۰۰۰ نفر تاكنون) رقمي بيش از بازديدكنندگان نگارخانه و يا شركت كنندگان در مراسم اختتاميه است. در اينجا به جا است كه قدردان گروه فرهنگي سادفا (سايت اطلاع رساني دانشجويي فرهنگي ايران) كه عهده دار وب هاستینگ سايت بودند، باشيم.

بخش حجم

بخش متمايز جشنواره‌ي ما، ‌بخش كاريكاتور هاي سه‌بعدي(Sculptoon) بود. در اين بخش هم باز به تار جهان گستر دست آويختيم كه نتيجه ي آن چند گالري حجم طنز بر گرد حباب خاك بود و يك مشت بحث تئوريك براي علاقه مندان مقوله ي حجم طنز. اين اطلاعات نزد ما محفوظ است و صميمانه دوست داريم آنها را در اختيار علاقه مندان قرار دهيم. جداي از اينها، اينجانب به اتفاق دوستان و اعضاي محترم دبيرخانه، آقاي همايون عزآبادي (مسؤول مالي)، بهاره اصلاني (عكاس جشنواره) و دبير محترم بخش حجم (جعفر رضي پور) انصافاً بخش حجم را فعال كرديم.

فعاليت هاي ديگر

از كارگرداني نمايشگاه، حروفچيني و فكس و تلفن، ‏ كشي،‌خوردن تن بدون تخم مرغ، تن با تخم مرغ، نيمرو با تن، نيمرو بدون تن و … چشم پوشي مي كنيم.

سخن پاياني

۱. ياد روزهاي خوب با مرتضي فاتحي را در دبيرخانه ي تبعيض گرامي مي دارم.

۲. لازم مي دانم اقدام تبعيض آميزمسؤولان جشنواره را كه با سهل انگاري خود موجب از دست رفتن يك قورباغه و ماهي هاي به كار رفته در احجام طنز شدند، محكوم كنم.


آوریل 02 2002

تبعیض جنسی ۲

دسته: طرحadmin @ 9:51 ب.ظ

کاریکاتور
جشنواره بین المللی کاریکاتور دانشجویی تبعیض، دانشگاه هنر، خرداد ۱۳۸۱